Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu sila layari web ini....

Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu sekolah menengah, sila layari web di bawah ini....

http://www.moe.gov.my/bpk/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66

Tuesday 8 March 2011

MENGUASAI ATAU TIDAK MENGUASAI?

Hari ini tiba-tiba namaku dipanggil oleh seorang pentadbir semasa berada di bilik guru. Beliau ingin aku mmbantunya mendapatkan bilangan pelajar dari tingkatan 3 hingga 5 yang boleh menguasai dan tidak menguasai bahasa Melayu. Aku menerima dengan hati terbuka untuk membantunya kerana orang yang bertanggungjawab tiada di sekolah kerana tugas rasmi. Aku cuba mendapatkan maklumat daripada guru-guru yang mengajar BM walaupun hari ini aku mempunyai 6 masa dan guru bertugas juga. 

Sebenarnya perkataan  'menguasai' atau 'tidak menguasai' itu terlalu subjektif malah luas skopnya iaitu tidak spesifik. Bagiku maksudnya merangkumi semua aspek termasuklah tidak mahir berbahasa Melayu, tidak boleh berbahasa, tidak tahu membaca, tidak lulus ujian ( kurang 30 markah) dan lain-lain. 

Maklumat telah kuperoleh dan kutulis di dalam borang yang diberikan itu. Lantas kuserahkan kepada pihak yang berkenaan. Malangnya, setelah dilihat dan dibaca, seolah-olah dia tidak percaya? Betul ke ni? Seolah-olah tidak mahu menerima kenyataan, padahal itu adalah kenyataan!!! Alasannya, apakah  jawapan yang akan diberi nanti dalam mesyuarat berkaitan dengan hal itu? Sudah tentu jabatan akan mempersoal dan mengambil tindakan terhadap sekolah.

Renung-renungkanlah.......


1 comment:

  1. Terima kasih, Kak Wan...

    Memang itulah hakikat dan realitinya. Sebagai guru, memang kita akan berusaha untuk membantu mereka. Semua pihak kena bantu... termasuk diri murid itu sendiri!

    ReplyDelete