Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu sila layari web ini....

Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu sekolah menengah, sila layari web di bawah ini....

http://www.moe.gov.my/bpk/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66

Wednesday 30 March 2011

3K1 & BM


Anak-anak didik 3K1.... alahai, dengan TOVnya yang begitu.... dengan kerenah mereka yang begini.... tentu sekali menuntut banyak kesabaran untuk 'menjinakkan' mereka agar boleh menumpukan perhatian terhadap pelajaran.  

Mereka sebenarnya inginkan perhatian.  Berilah sedikit pujian dan pujuklah mereka, pasti tugasan yang beri dapat disiapkan (walaupun belum tentu mereka dapat memahami sepenuhnya...!)  Tidak perlulah kita menaruh harapan yang telalu tinggi terhadap mereka.   Asalkan mereka berasa seronok untuk 'belajar' dan boleh berada di tempat duduk masing-masing  tanpa mengganggu P & P pun, sudah sangat memadai.  

Bersama 3K1 saban minggu memang tidak menjemukan.   Aktiviti yang dirancang untuk mereka tidak bolehlah terlalu 'berat', perlu sesuai dengan tahap kebolehan mereka....!   

Tugasan pada minggu ini (Selasa) ialah penulisan karangan jenis peribahasa. Mereka diminta menyalin contoh karangan peribahasa yang bertajuk "Hendak Seribu Daya, Tak Hendak Seribu Dalih".   Foto yang dirakamkan secara "candid" ini menunjukkan bahawa mereka menyalin contoh karangan itu dengan tekun sekali.    Sebenarnya, tujuan aktiviti ini adalah untuk melatih mereka menulis dalam perenggan dengan ejaan yang betul.  Mengajar kemahiran asas berbahasa....

Sebagai latihan pengukuhan, mereka diminta melengkapkan karangan.  Murid-murid diminta mengisi beberapa  tempat kosong untuk tajuk karangan yang hampir sama.   Satu senarai perkataan disediakan dan mereka boleh memilih perkataan yang sesuai.  Dalam ramai-ramai itu, ada jugalah murid yang boleh melengkapkannya walaupun tidak kesemua jawapan yang mereka tulis itu tepat.... 

Hari ini murid 3K1 diajar tajuk pemahaman dan  mereka diminta menyusun maklumat mengikut urutan.   Mereka nampaknya berminat dengan aktiviti ini.   Mereka diberi beberapa maklumat berkaitan dengan 'Proses Menukar Air Di dalam Akuarium".   Maklumat berkenaan disenaraikan tanpa mengikut susunan.  Mereka diminta menyusun maklumat tersebut dan membuat lakaran sesuai dengan aktiviti yang disusun itu. 

Kemahiran bahasa yang  disisip dalam aktiviti hari ini ialah memberi makna kata daripada set leksikal yang sama makna.  

Walaupun agak santai dan tidak begitu sarat, tetapi aktiviti ini masih memenuhi keperluan Sukatan Pelajaran.  Terdapat fokus utama dan fokus sampingan yang hendak disampaikan.   Inilah antara pendekatan yang sesuai untuk mereka,  lebih-lebih lagi waktu P & P selepas rehat  antara pukul 12.00 th - 1.00 th. 

Alahai 'anak-anakku 3K1'.... ingatlah, rajin dan usaha tangga kejayaan, belakang parang jika diasah sentiasa, pasti akan tajam jua akhirnya.....

.../kpBM

No comments:

Post a Comment