Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu sila layari web ini....

Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu sekolah menengah, sila layari web di bawah ini....

http://www.moe.gov.my/bpk/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66

Thursday 3 May 2012

spontan, kreatif dan yakin bercerita....


Sepanjang 5 minggu Program Latihan Seni Budaya Negara dijalankan, terdapat banyak aktiviti yang menarik dan menyeronokkan.  Jelas sekali para peserta gembira dengan aktiviti yang dirancang dan mereka telah mengambil bahagian secara aktif walaupun kedatangan para peserta tidak penuh seratus peratus pada setiap kali perjumpaan diadakan.
latihan memanaskan badan...
Pada minggu pertama murid-murid didedahkan dengan pengetahuan terhadap teater secara umum.  Aktiviti berupa 'permainan teater' yang dijalankan pada minggu berikutnya bertujuan untuk merangsang tenaga fizikal, vokal, membina keyakinan diri dan kreativiti murid serta mempercepat daya fikir mereka.  Dalam aktiviti permainan teater ini juga murid diusulkan dengan satu cerita dan mereka dikehendaki  menyambung cerita dengan kreatif.  Hari ini merupakan minggu yang ke-5 program ini dijalankan.   
kreatif bercerita.....
Pada minggu lepas murid didedahkan dengan latihan vokal.  Murid dilatih mengolah pernafasan dan suara dengan sistem yang betul.  Aktiviti olah tubuh yang dijalankan juga dapat mengelakkan murid daripada berlaku kecederaan otot.
Minggu ini merupakan minggu kelima program latihan ini diadakan.  Guru yang bertugas pada minggu ini ialah PUAN RUSLINA ISMAIL.  Saya dan Cik Fuziellah ada bersama-sama di tempat latihan tadi.  Kami berdua menunggu sehingga pukul 3.30 petang dan meninggalkan kumpulan murid ini kepada Puan Ruslina sehingga tamat latihan pada pukul 4.30 petang.
spontan dan yakin bercerita.....

Daripada pemerhatian kami, para peserta sudah boleh melakukan tugasan dengan penuh yakin.  Petang tadi mereka diberi tugasan - bercerita secara spontan dengan ciri-ciri tertentu yang telah ditetapkan.... ada peserta yang boleh bercerita dengan spontan, menarik dan bermakna, dengan intonasi, sebutan dan gaya bahasa Melayu yang menarik.   
Minggu ini merupakan minggu terakhir latihan ini diadakan.  Program latihan ini akan ditangguhkan buat sementara waktu dan akan disambung semula pada sesi penggal kedua 2012 kerana pada minggu hadapan murid-murid akan menduduki Peperiksaan Pertengahan Tahun 2012.
 .../kpBM


No comments:

Post a Comment