Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu sila layari web ini....

Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu sekolah menengah, sila layari web di bawah ini....

http://www.moe.gov.my/bpk/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66

Friday 18 February 2011

PERKATAAN SEERTI

Di sekolah, guru bahasa kita sering membuat latihan mencari perkataan seerti.  Kadang-kadang kita bertanya, apakah kegunaan latihan seperti ini?  Tidakkah ini membuang masa sahaja?

Sebenarnya, banyak faedah yang dapat diperoleh daripada unsur perkataan-perkataan ini.  Dalam sesuatu bahasa terdapat banyak konsep dan banyak juga perkataan yang wujud untuk memperkatakannya.  Pengguna bahasa yang tahu memilih perkataan yang sesuai akan lebih berjaya menyampaikan maksud.  Jikalau perkataan yang tidak tepat digunakan, maksud yang hendak disampaikan itu kurang jelas dan mungkin mengelirukan.  

Sebagai contoh, ambillah perkataan 'membesar'.  Perkataan ini merupakan kata kerja tak transitif, yang membawa maksud umum menjadi besar atau bertambah besar.  Tetapi proses membesar ini melibatkan berbagai-bagai cara, dan bahasa Melayu mempunyai perkataan-perkataan khusus untuknya.  Apabila sebatang pokok membesar, kerap kali orang menyatakan pokok itu meninggi.  Burung atau kapal terbang yang sedang terbang ke angkasa juga dikatakan meninggi ke angkasa.

Apabila belon atau bola kempis dan dibesarkan dengan cara memasukkan angin, belon atau bola itu dikatakan mengembang.  Secara metafora, sesebuah industri, misalnya, dapat juga dikatakan sedang mengembang.

Sebuah senyuman yang semakin mesra (kerana bibir menjadi lebih lebar) dikatakan melebar.  Selain itu, meluas juga merujuk keadaan menjadi lebih besar, misalnya pengaruh yang semakin meluas.

Dapat disimpulkan bahawa, untuk konsep membesar sahaja, kita berhadapan dengan sekurang-kurangnya empat perkataan yang berkaitan maksudnya, iaitu meninggi, mengembang, melebar, dan meluas.  Ini belum lagi dikaitkan dengan kata kerja transitif membesarkan, yang lebih luas maksudnya, meliputi aspek-aspek seperti memperbanyak, memajukan dan menambahkan. 
Yang perlu disedari ialah kepersisan atau ketepatan bahasa tercapai sekiranya kita tahu tentang perkataan-perkataan seerti.  Perkataan-perkataan berkelompok dari segi makna, dengan tiap-tiap satu menekankan ciri tersendiri.  
Kita boleh, misalnya, menggunakan perkataan 'membesar' bagi menyatakan semua aspek yang dibincangkan di atas, tetapi perkataan-perkataan meninggi, mengembang, melebar dan meluas lebih tepat dengan situasi-situasi tertentu, dan oleh itu menjadikan bahasa Melayu lebih sempurna dan lebih indah.
Perhatikan contoh-contoh yang lain lagi.  Perkataan rajin membawa maksud giat dan bersungguh-sungguh melakukan sesuatu.  Antara perkataan lain yang membawa maksud yang sama ialah tekun, usaha, gigih, aktif, ligat, cergas.

Bagi perkataan tenang pula, antara yang seerti dengannya termasuklah : aman, tenteram, senyap, sunyi, sepi, damai, sabar, lega, nyaman, sentosa dan permai.  Jikalau kita hendak menggambarkan suatu pemandangan yang tenang, beberapa daripada perkataan ini amat sesuai.

Demikianlah, dengan ringkasnya, huraian tentang kesempurnaan bahasa yang dapat dicapai mealui pemilihan perkataan-perkataan sesuai mengikut maksud dan tujuan tertentu.  Baik bahasa apa sekali pun, kesedaran tentang hakikat perkataan seerti dan pengetahuan yang mendalam tentang aspek ini akan menghasilkan taraf penggunaan bahasa yang benar-benar canggih, dan seterusnya yang indah.  Demikianlah juga bagi bahasa Melayu.


.../ kpBM

4 comments:

  1. Bahasa jiwa Bangsa..
    Zamre Bin Ab. Wahab

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum...tumpang iklan..kepada cikgu-cikgu yang berminat untuk memohon pembiayaan peribadi MBSB boleh layari blog saya di alamat berikut:

    http://pembiayaanperibadi2013.blogspot.com/

    atau untuk maklumat lanjut boleh hubungi saya di talian
    0127226819 (cik mastura) atau 0139828315(cik salwa)
    terima kasih..:)

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum cikgu. Apa perkataan seerti bagi mengenal pasti?

    ReplyDelete